03 april, 2006

 

Expertmeeting internet: Tonie vs. Berry

“Waaaat?!” Jaap Stronks, op internet bekend als Berry, kan zijn verbazing niet verbergen. “Gebruik jij geen RSS?!” Tonie van Ringelestijn, de andere expert op de bijeenkomst op de School voor Journalistiek, legt het uit. “Niet alles wordt als RSS-feed aangeboden. En ik kan het me als journalist niet veroorloven om iets te missen.” Ondanks dat de beide internetexperts het over journalistiek op internet in grote lijnen met elkaar eens waren, bleef er nog genoeg om over te discussiëren. “Ik heb me voorgenomen het zoveel mogelijk met Tonie oneens te zijn, maar dat lukt me niet in alle gevallen,” aldus Jaap.

(...)

Traditiegetrouw begint de meeting met de vraag wat volgens de gasten excellente journalistiek is. Jaap: “Nieuwe initiatieven. Journalisten moeten frisse vernieuwingszin hebben. Dat vind je voornamelijk terug bij de kleine sites, beheerd door liefhebbers.” Volgens Tonie staat exclusiviteit voor excellente journalistiek. “Een goede site moet verhalen brengen die niemand anders nog heeft gebracht, of materiaal zo vormgeven dat je iets nieuws creëert. Er wordt nog teveel nieuws gerecycled.” Als favoriete website noemt Tonie boingboing.net. Een nieuwssite waarbij de lezers kunnen bijdragen aan het oorspronkelijke nieuwsbericht.

Lees verder>

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?